top of page

להכיר את שלזיה לעומק - חלק ג' ואחרון...

סיפרנו לכם בשני החלקים הקודמים את קורותינו ברחבי שלזיה, עד הגיענו לורוצלב, היא גם העיר הגדולה ביותר במחוז. לפי שנרחיב על ביקורנו בעיר, נתחיל בגילוי נאות, ובסוף הפוסט ניתן פירוט קצר של האתרים שהיו על מפת הטיולים אבל נפלו מפאת חוסר בזמן.

אז הגילוי הנאות הוא שזו לא הפעם הראשונה שאנחנו מבקרים בורוצלאב. היא אומנם איננה עיר-בסיס כמו קרקוב (שכבר מזמן הפסקנו לספור כמה פעמים היינו בה), אבל הביקור הזה, השני במספר, רק חידד לנו עד כמה ורוצלאב היא עיר מדהימה. אז למה בעצם היינו זקוקים לגילוי הנאות? הפעם הראשונה, שהיתה לפני 4 שנים, היתה ביקור חטוף ולא ממצה כלל. למעשה, היינו בעיר מאחה"צ של יום אחד עד לצהרי היום שלמחרת. ומאחר ולא עשינו שיעורי בית, ולא בדקנו מי מה למה וכמה, אז גם לא הספקנו להיכנס לשום אתר או תצפית. למען הסר ספק – הרושם הראשוני היה חזק (ומצויין), ומייד היה ברור, כי ביקור נוסף בעיר הוא בגדר חובה.

ובאשר למקומות בהם כן היינו...

יום מס' 7: ורוצלאב
היכל המאה והמחט

את יומנו התחלנו בביקור במתחם היכל המאה – Hala stulecia / Centennial hall. המקום מהווה כפסגת יצירה אדריכלית פרוסית, והמקום נחשב בעבר לאחד מהמבנים המודרנים היפים באירופה. כפי ששמו רומז, הוא נבנה במלאת מאה שנים לאירוע כלשהו. האירוע הוא ניצחונם של הפרוסים על צבאו של נפוליאון בלייפציג. המקום משמש כיום כאולם קונצרטים ותיאטרון, כמו גם לאירועי ספורט וירידים. המקום נכנס לרשימת אתרי המורשת של אונסק"ו בשנת 2006. במקום הספיקו לנאום אנשים מפורסמים רבים, בהם האפיפיור יוחנן פאולוס בשנת 1997 והדלאי למה ב2010.

פנים היכל המאה

בין שאר ה"אטרקציות" התיירותיות שתמצאו במתחם:

המיצג האור-קולי – בתוך האולם עצמו. בנוסף, תמצאו גלריה קטנה המציגה את תהליך הבנייה של המקום, כולל "התרומה הסובייטית" בדמות מחט הברזל.

המזרקות – כל שעה עגולה, מופעלת מערכת מזרקות המשלבת מים, צבע וקול, לכדי מופע ססגוני. בשעות הערב המופע מרשים עוד יותר.

הגן היפני

הגנים היפניים: חלק מהגנים (פארק שצ'יטניצקי) שעיטרו בעבר את מעונו של הדוכס פרידריך לודוויג. כיום המעון אינו קיים, אך הגנים היפניים קיימים ומטופחים לעילא. עצי בונסאי מעטרים את המתחם, הכולל גם גשרי עץ העוברים מעל אגם קטן.

רצוי לתזמן למתחם כולו 2-4 שעות, כתלות בקצב הביקור הרצוי (הפארק מזמן הליכה ורביצה, כמו גם המדשאות שמסביב למזרקות של היכל המאה...).

בהמשך היום הלכנו להסתובב באוסטרוב טומסקי, המקום בו החלה ורוצלאב את דרכה עוד ככפר קטן לפני כאלף שנים. המקום נבנה כמעון מבוצר לגדות נהר האודר. כיום תמצאו מגוון נקודות עניין במקום, כשהראשית היא כיכר הקתדרלה והקתדרלה עצמה כמובן. רוב המבנה שתראו היום הוא שחזור, מאחר והמקום ניזוק קשות בזמן המלחמה. אל המגדל הצפוני של הקתדרלה ניתן לעלות (במעלית, כמה נוח) לתצפית עוצרת נשימה על העיר, כולל הנהר והאיים שהוא יוצר בה. אל תעזבו את ורוצלאב מבלי לעלות לתצפית זו, ואם אין בכוונתכם להשקיע ביותר מתצפית אחת – זו התצפית הטובה ביותר.

הנוף ממגדל הקתדרלה לכיוון מזרח
הנוף ממגדל הקתדרלה לכיוון מערב

עם סיום הביקור בקתדרלה, המשכנו לטיול נעים על האיים האחרים – ויספה פיאסק, ויספה מלינסקה, ויספה סלודובה וויספה ביילארסקה. מאחר ולא רצינו להתברבר עם ארוחת הצהריים, התפשרנו על מסעדה שהיה ברור כי היא מלכודת תיירים על האי מילנסקה. האוכל היה סביר בטעמו, והמחירים היו יקרים (יחסית לפולין).

קתדרלת יוחנן המטביל

גשר אוסטרוב טומסקי
חשמלית על ויספה פיאסק

משם המשכנו רגלית לכיוון מרכז העיר. הנקודה הראשונה בה עצרנו היא האלה טרגובה – השוק המקורה של ורוצלאב. במקום הזה תמצאו שוק פירות, ירקות ופרחים בקומתו הראשונה, וחנויות סידקית ואיטליזים בקומתו השנייה.

האלה טרגובה
דלעת מקושטת לקראת החג

משם התקדמנו לכיוון כיכר השוק, כשבדרך ראינו את כנסיית אדלברט הקדוש (מבחוץ), וכנסיית מרים המגדלית (מבפנים). בכיכר העיר התעכבנו זמן רב מאחר והמקום גדול מאוד (זו כיכר השוק השנייה בגודלה בפולין). בית העירייה הגותי מרשים ומהפנט ביופיו. מאחר ונעשה כבר מאוחר, ותיכננו סיור לילי בעיר, פרשנו בשלב זה למלון להתרעננות ומנוחה.

כנסיית מרים המגדלית
בית שבעת האלקטורים
בית העירייה הגותי

בערב נסענו בשנית להיכל המאה, כדי להתרשם ממופע המזרקות בלילה, אך מאחר ולא היינו בעונה, המופעים השווים הם רק בסופי השבוע, ואנו נאלצנו להסתפק במופע "יבש" למדיי. משם נסענו שוב לאוסטרוב טומסקי והתחלנו את מסע צילומי הלילה באיזור האיים.

אוסטרוב טומסקי, מכיוון ויספה פיאסק
גשר אוסטרוב טומסקי
ויספה פיאסק וויספה מלינסקה
ספריית אוסולינסקי (האוסולינאום)

כשנהייה לנו קר ומיצינו את עניין הצילום פרשנו לאכול ארוחת ערב בבר שהומלץ לנו על ידי מכרה ילידת ורוצלאב. המקום נקרא Bar Brajt, והוא מציע מגוון מנות מהמטבח הפולני, הכל חם וטרי ומוכן באותו יום. אנחנו לקחנו מרק בארשט וז'ורק, מנת פיירוגי רוסקייה וגולומבקי (כרוב ממולא). כמובן שהכל היה טעים בטירוף, ואיך לא – זול ברמה מגוכחת. את הערב קינחנו במשקאות שוקו סמיכים וטעימים בכיכר השוק, בשוקולטריה של ודל, יצרן השוקולד הגדול ביותר בפולין.

יום מס' 8: ורוצלאב והביתה (+ עצירה קטנה בדרך)

היום רצינו להספיק מספר מקומות שחשוב היה לנו לבקר בהם כבר בפעם הזו. הראשון שבהם, והוא אתר חובה לכל מי שמבקר בורוצלאב, היה פנורמת ראצלאביצה.

חלק מתמונת הפנורמה של הקרב ברצלאביצה

הציור שנמצא בתוך המבנה, מתאר אפוס מלחמתי חשוב מאוד בהיסטוריה הפולנית. מדובר על הקרב בראצלביצה בראשותו של תדאוש קושצ'ושקו, מהאהובים והמפורסמים שבמצביאי פולין. דרך ארוכה עבר הציור הפאנורמי עד שהגיע למעונו הנוכחי, והוא מוצג שוב לקהל הרחב מאז 1985. הציור וה"תפאורה" הפרושה לפניו מרשימים בגודלם ובעוצמתם. גם כשמסיימים להקיף את התמונה, קשה עדיין להאמין שמדובר בציור, ולא בדבר האמיתי עצמו. הביקור מלווה בהדרכה מוקלטת במגוון שפות, כולל כמובן אנגלית.

הבוקר הזה התמקד גם ב"ציד הגמדים", תהליך שהתחלנו יום קודם, אבל מפאת תנאי התאורה, נמשך ביתר שאת דווקא היום. מדובר בגמדים של ורוצלאב, הם פסלים של גמדים הפזורים ברחבי העיר. יש כ-250 כאלו כבר, וחלקם משמשים כפרסומת לספונסר שהזמין אותם. כאן תוכלו למצוא גלריה שלמה של הגמדים שאנחנו מצאנו.

את הציד התחלנו בכיכר המלח, המקום בו בעבר הרחוק נהגו לסחור ב... מלח, כפי שהשם מרמז...

כיכר המלח

בהמשך עלינו לתצפית על העיר העתיקה ממגדל הפעמון של כנסיית ארז'בת הקדושה. כ-300 מדרגות מצפות למטפסים האמיצים, ובתומן נפרש מראה פנורמי עוצר נשימה של העיר העתיקה.

לאחר שהשבנו את נשימתנו ונתנו לשרירי הרגליים לנוח, המשכנו לכיוון היעד הבא שלנו – אוניברסיטת ורוצלאב. המקום עדיין משרת את האוניברסיטה, ואולם הכנסים המפואר שלה משמש לטקסי חלוקת תעודות וכו'. לצערנו ביום בו ביקרנו אכן נערך טקס כזה, ונאלצנו להסתפק בהצצות חפוזות לאולם לאופולד המרשים ביופיו ועיצובו.

אורטוריום מאריאנום

אורטוריום מאריאנום המרשים לא פחות דווקא כן היה זמין לביקור, גם הוא אולם מרשים בקישוטיו הצבעוניים. בכניסה לאולם מקבלים מדריך מוקלט המתאר את גלגוליו של האולם, מחלל תפילה ועד לאולם קונצרטים.

בגג המבנה נמצאת תצפית (הכי פחות מרשימה מבין אלו שביקרנו בהן). בקומת הכניסה ישנו אולם המכיל תצוגות מתחלפות, הקשורות למדעים ותחומי מחקר של האוניברסיטה. התצוגות היו פחות מעניינות (בעיקר מאחר והצריכו סבלנות לקרוא את כל לוחיות ההסבר). התצוגה הפנימית, וזו שמתעדכנת לעיתים תכופות, לא מתורגמת כלל לאנגלית, אלא רק לגרמנית, ולכן לא מצאנו עניין בהמשך הביקור בתצוגה.

במעט הזמן שנותר לנו בורוצלאב, רצינו לראות, לפחות מבחוץ, את הארמון המלכותי ובית האופרה המפורסם. את סיום הביקור בעיר קינחנו בשיטוט רגלי בפארק המקיף את החפיר של העיר – פארק סטארומייסקי.

נקודות העניין הנוספות שרצינו לחרוש אך לא הספקנו מפאת קוצר בזמן:

• המוזאון הלאומי – מוזיאון הכולל שלוש קומות, כל אחת מוקדשת לתקופה אחרת.

• כלבו קמלאון – מבנה מודרניסטי מרשים, כולל בתוכו מרכז מסחרי.

• תחנת הרכבת הראשית – המבנה עצמו מרשים ביופיו.

• מתחם תערוכת "WUWA”.

• בית הקברות היהודי.

• הגן הבוטאני באוסטרוב טומסקי

• ביקור בארמון המלוכה

• לצפות באופרה, בבית האופרה.

• האוסולינאום

בשעת צהריים מאוחרת התחלנו את דרכנו חזרה לכיוון קרקוב ( 270 ק"מ, +-3 שעות נסיעה), לא לפני שעצרנו בדרך באופולה – בירת הפופ הפולנית. הביקור במקום היה קצר מאוד, כמובן, וכלל בעיקר סיור רגלי קצר בכיכר השוק ובאיזור ויספה פיאסק, שם יש אמפיתאטרון המקיף מזרקה מזמרת צבעונית. בכל ערב מושמעים מיטב להיטי הפופ הפולני מכל הזמנים, והמים והאורות משתפים פעולה באופן מסונכרן עם המוזיקה. ארוחת ערב אכלנו באחת המסעדות הסמוכות לכיכר השוק.

אופולה - בירת הפופ הפולני
העיר העתיקה משתקפת על גדות הנהר
המזרקות המזמרות באוסטרוב טומסקי

מקומות שמצאנו לנכון להזכיר בפוסט ובהקשרו:

המלון בורוצלאב – מלון מרשת המלונות B&B. קרוב מאוד למרכז לצומת תחבורתית ממנה ניתן להגיע להיכל המאה ומקומות נוספים הרחוקים מן המרכז. המלון פונקציונלי מאוד ונטול נשמה, אך בהתחשב במחירו הנמוך יחסית, והידיעה כי "אין פאשלות" עם החדרים, הכריעו לטובתו.

למרות שבבניין מעבר לכביש עמלו במרץ על שיפוצו, והחדר פנה לרחוב ראשי סואן (הכולל מסילת חשמלית), לא נשמע כל רעש בחדר עצמו, כשהחלון היה סגור. מדובר בפלוס רציני.

B&B Hotel Wrocław Centrum

ul. Ks. Piotra Skargi 24-2850-082 Wrocław

Tel.: +48 (0)71 / 3 24 09 80

באשר לאתרים בחבל שלזיה שהיו בתכנון ולא ביקרנו בהם – לפי התוכנית היינו אמורים להספיק להיכנס לואלבז'יך ומשם להמשיך לכיוון ילניה גורה, שהיתה אמורה לשמש מוקד יציאת לפארק הלאומי קרקונושה. בין השאר תיכננו להגיע למקומות הבאים:

קששוב (Krzeszów) – כפר המכיל מקבץ מבנים עתיקים וציוריים.

ילניה גורה (Jelenia Góra) – עיר למרגלות הרי הקרקונושה (הסודטים), מהווה בסיס לטיולים באיזור. 5 אטרקציות שלא תרצו לפספס בעיר: „עיירת הספא" צ'פליצה (Cieplice), שער ומגדל וויאנובסקה (Wojanowska), כיכר השוק, כנסיית הקדושים ארסמוס ופאנקרס (St. Erasmus and Pancras' Church) והמוזיאון לטבע של הפארק הלאומי קרקושנה.

הפארק הלאומי קרקונושה: מוקדי הטיול הרגליים העיקריים בפארק הם סביב שבייראדוב זדרוי (Świeradów zdrój), שקלארסקה פורנבה (Sklarska Poręba) וקרפאץ' (Karpacz). בנוסף, תרצו לבקר במפל שקלארקה, יאגניאונטקוב (Jagniątków), מצודת חויניק בסוביישוב, מילקוב ומיסלאקוביצה (Mysłakowice).

לובומייז' (Lubomierz) – עיירה קטנה שמהווה בסיס לצילום סרטים פולנים רבים.

מצודת צ'וך (Czoch castle) – מהמרשימות שבטירות שלזיה.

יאבור (Jawor) – ביתה של כנסיית השלום השנייה העומדת על תילה, בנוסף לשבידניצה.

טירת פלאקוביצה (Płakowice castle) – טירה נוספת המצדיקה ביקור. מעט ידוע על ההיסטוריה של המבנה, שבזמן בנייתו היה המהגדולים מסוגו. בעבר שימש, מלבד כמעונם הרשמי של משפחות פרטיות, כבית חולים פסיכיאטרי, ומאז 1992 הטירה בבעלותו של מרכז "אלים" (Elim) השייך לכנסייה הבפטיסטית.

כמובן שיש אתרים, ערים ועיירות רבים נוספים שמומלץ לבקר בהם באיזור הזה של שלזיה תחתית, אך בכדי לבקר לעומק בכל המקומות הללו נדרש פרק זמן ארוך יותר (7 ימים לפחות רק למקומות בהם לא ביקרנו, כלל יומיים בפארק הלאומי קרקונושה).

המסעדה/בר בה אכלנו בלילה השני:

בר בראייט – Bar Brajt

ul Odrzańska 18/19

50-113 Wrocław

71-342-33-36

בהגיעכם לתכנן טיול בורוצלאב אתם מוזמנים להשתמש באתרנו כדי לתכנן ולהתכונן לטיול - כאן.