top of page

בילוי עירוני בוורשה, שישאיר לברלין אבק וחצץ


קו הרקיע של ורשה - עיר שנולדה מחדש כעוף החול שהתרומם מן האפר.

שנים שנאמרת הקלישאה השחוקה, כי ורשה היא ברלין החדשה. בפוסט הנוכחי אנסה לעזור לכם לגלות את ורשה באופן שיותיר את ברלין הרחק מאחור. ורשה זכתה לתקומה מחודשת לאחר מלחמת העולם השנייה, אז נותרה כעיי חורבות. בתקופה הקומוניסטית הושם דגש על הפן הפרקטי של החיים, אך כל השאר נזנח ונדחק לשולי האינטרסים. כך קרה שעם נפילת הגוש הקומוניסטי, עלתה ורשה על הכביש המהיר לחדשנות עירונית, ובזכות חשיבה יצירתית והקפדה על חדשנות תמידית, היום - 32 שנים אחרי נפילת מסך הברזל - ורשה היא כרך-עולם מודרני שמכבד את עברו אבל דוהר על עתידו בקצב מסחרר.


חרף נהירתה אל העתיד, בוורשה יש מקום לכולם, וכך גם לסצינות אלטרנטיביות ובכל תחומי העיניין - הקולינריה, האומנות, התרבות ועוד. אולי הסצינה הזו יצרה את הקלישאה שהזכרנו, אך הטוויסט הפולני לה זכתה הסצינה בהחלט מבדל אותה משכנתה במערב.


בניאלוקה - מטבח בלקני בלב ורשה

נתחיל אם כן בהמלצות להשבעת הרעב לאוכל. המגוון הקולינרי בעיר הוא עצום, ואין כמעט מטבח בינלאומי שתחפצו בו ולא תוכלו למצוא אותו. נתחיל את המלצותינו במסעדה היוקרתית אליקסיר, הנמצאת בכיכר התאטרון. מסעדת קונספט זו מציעה גישה ייחודית לאוכל, פולני ברובו, ומציעה מנת שיכר (לרוב וודקה), לכל מנת אוכל בתפריט.


מסעדה נוספת המציעה מגוון קולנירי מרשים היא מסעדת באניאלוקה, המתהדרת במטבח בלקני עדכני. המסעדה נמצאת בלב מרכזה של העיר, והחוויה במקום היא הרבה מעבר לרק חוויה קולינרית.


חובבי המטבח האסייתי עשויים למצוא עניין וטעם במסעדת "הו מאיי פו" הויאטנמית, ברובע הטבעוני של העיר. למסעדה שני תפריטים – אחד לקרניבורים ואחד ולטבעוניים, כשההפרדה בין האפשרויות ברורה לחלוטין. המחירים – אופייניים לז'אנר, אך איכות האוכל היא טובה בהרבה ממרבית האפשרויות הדומות ברחבי העיר. זו בהחלט אופציה מומלצת למי שרוצה להרגיש קצת האנוי בליבה של ורשה.


המטריות המפורסמות של "פרנצוסקה קפה & בר"

מי מכם שלא חושש לנדוד לעברה השני של העיר, מומלץ לבקר ברובע השיקי החביב על סלבריטאי העיר – רובע ססקה קמפה. ברחוב הראשי של הרובע – פרנצוסקה, תמצאו את "פרנצוסקה 30 קפה & בר", שמציע גם מזון וגם שתייה. האווירה, כמתבקש משם הרחוב והמקום – פריזאית משהו, ורבים ודאי יזהו את קונספט ההצללה באמצעות מטריות שהגיע גם לוורשה, ומעטר את בית הקפה החביב הזה.


לא ניפרד מתחום האוכל בטרם נמליץ לכם על הפאטיסרי החביב עלינו – לוקולוס, שהסניף המקורי והמרכזי שלו נמצא במדרחוב חמיילנה. המגוון המוצע במקום יחסית מצומצם, בעיקר מהסיבה העקרונית שהמקום דוגל בו – זה לא הכמות, אלא האיכות. ולכן, כל דבר שתמצאו בבית הקפה הזה יהיה הצלחה מובטחת.



קריקטורה במוזיאון הקריקטורות. תצוגה עם אמירה.

לאחר שהשבעתם את רעבכם הקולינרי, נתמקד מעט בפן התרבותי. סצינת התרבות והאומנות נמצאת בפריחה מתמדת בפולין בכלל ובוורשה בפרט. ככל שמוזיאונים קשורים לעניין, יש לנו כמה מהם שנשמח להמליץ לכם. הראשון נמצא בסמיכות רבה לעיר העתיקה של ורשה, והוא מוזיאון הקריקטורות. מדובר במוזיאון קטנטן שהביקור בו יארך כ-40 דק' לכל היותר. במוזיאון זה ניתן למצוא תצוגות מתחלפות העוסקות בקריקטורות ממקורות שונים ותקופות שונות.


מוזיאון נוסף שנרצה להמליץ לכם עליו הוא מוזיאון הפוסטרים, הנמצא במרחק מה ממרכז העיר, בסמוך לארמון וילאנוב. ככלל, פולין ידועה ברחבי תבל בתחום אומנות זה, והמוזיאון מרכז את מיטב היצירות והאמנים מהתחום. ביקור במוזיאון זה ייארך בין שעה לשעתיים, לכל היותר.


מוזיאון שלישי ואחרון שנרצה להמליץ עליו הוא מוזיאון הוודקה שנמצא במתחם הבילויים "קונסר" בגדה הימנית של נהר הויסלה. המתחם נמצא באיזור שיקי של העיר, שמושך אליו אמנים ומשובץ לאורכו ורוחבו בגלריות שונות. המוזיאון עצמו מציג את המשקה המר, את שורשיו בתרבות הפולנית, ומציע מגוון טעימות בסוף הסיור. בהחלט ביקור מומלץ ומשמח לבב אנוש.


חובבי הגלריות שביניכם ימצאו עניין רב בקומת הגלריות של מתחם הלייפסטייל החדש שנפתח בסמוך לנהר הויסלה, הוא מתחם "אלקטרובניה פובישלה". מתחם נוסף המציע גלריות אבל בהיקף מצומצם יותר הוא "האלה קושיקי", המוכר לרובכם כמתחם מזון, אך בקומתו העליונה הקצו שטחים לטובת תרבות ואומנות.


בתחום הבילויים נציע לכם להתרחק מעט ממרכז העיר, ולבקר ברובע ז'וליבוז' שמצפון למרכז העיר. שם, בסביבותיו של כיכר וילסון (פלאץ וילסונה), תמצאו מספר מסעדות וברים, חלקם פתוחים עד חצות לפחות. איזור נוסף שמציע בילויים עד השעות הקטנות הוא איזור כיכר זבאביצ'לה, שם ניתן למצוא את הסניף הראשון של שרלוט שנפתח בעיר, ובצמוד אליו את המועדון "פלאן בי" החביב על צעירי העיר.

האלה קושיקי - המתחם שמארח את "צ'מה" של מתאוש גסלר

מי שחפץ לשתות קצת יותר בסטייל, מוזמן להגיע אל צ'מה, מסעדה-בר מבית היוצר של מתאוש גסלר, אחיינה של מלכת הקולינריה בפולין – מגדה גסלר. המקום פתוח 24 שעות ביממה, ומציע אוכל ושתייה לאורך כל שעות הפעילות שלו. כשמקומות הבילוי ברובע ססקה קמפה נסגרים, זהו המקום אליו זורמים ידועני העיר, כדי להתחכך ולהראות בפומבי.


מי שמחפשים בילוי לילי נטול דאגות, יוכלו למצוא את מבוקשו באחד מעשרות הברים הנמצאים בפסאז' מרוכז הנקרא "פאבילוני". בגומחות המסודרות זו אחר זו, ההיצע די דומה, אבל מספר המקומות הפנויים בדכ הוא זה שמשתנה. בכולם תמצאו בירה, ומחירי הקוקטיילים זהים למדיי, לכן – כל שצריך הוא לתפוס מקום פנוי ולהתחיל לשתות.


חנות הקונספט אצפאלה, מקור: FOTOLUK Łukasz Banasik‏

אחרי שסגרנו את פינת הבילויים, נותר לנו לדאוג רק לדבר אחד נוסף, והוא – הקניות. לא נציע לכם את אי אילו מהקניונים הרבים הפעילים בעיר, כי אין בהם כדי לבדל את ורשה משכנתה במערב. במקום זאת, בהחלט נציע לכם לנסות את חנויות הבוטיק והשווקים הקטנים הפזורים באיזורים שונים של העיר. איזור אחד כזה של בוטיקים נמצא בשכונת סולץ, הנמצאת במרכז העיר וסמוכה לנהר הויסלה. אחד הריכוזים הצפופים יותר של בוטיקים בשכונה זו נמצא בקצה שלה, על רחוב "ה-3 במאי". שם, מתחת לגשר המוביל ממערב העיר לצידה המזרחי, תמצאו שלל חנויות קונספט ובוטיקים של מעצבים מקומיים. כאלו למשל הן חנויות הקונספט "אצפאלה" ו"לולי פופ", או החנות "ארקדה".


באזר מייסקי - יד שניה בלב העניינים. מקור: https://srodmiescie.bazarmiejski.com/pl/

בוטיק נוסף שנרצה להמליץ לכם עליו הוא "אנטיקבריאט ורשאבה". עיקר ההיצע של המקום הוא ספרים יד שניה, אך ביניהם תמצאו גם הוצאות בינלאומיות, כמו גם פוסטרים וגלויות עם ניחוחות וינטג' חזקים במיוחד.

חובבי בגדי יד שנייה ימצאו סיפוק עצום בחנות "באזר מייסקי", הנמצא על השדרה המרכזית של העיר. ניתן למצוא במקום סחורה שהתהדרה בתגי מחיר גבוהים למדיי בגלגולם הראשון, אך כאן בבוטיק מחירם צלל לכיוון הרצפה. ההיצע מתחלף תדיר, ודברים שווים באמת נחטפים מהר מאוד.


השוק המקורה האלה גבארדי מציע תוצרת מקומית בסופי השבוע, בימים שישי עד ראשון. עיקר ההיצע הינו מוצרי מזון וצריכה, אך הנגישות, המגוון והניחוח המקומי הופכים אותו לאטרקטיבי ומהנה כאחד.


המלצה אחרונה וחביבה מצידנו תהיה גלריה קוראטוריום – המשלבת בהצלחה רבה בין אומנות ועיצוב. במקום תוכלו למצוא חפצי נוי, ציורים ורהיטים, כולם תוצרת מקומית של אומנים בני זמננו מוורשה ופולין בכלל. מלבד החנות, המקום משמש גם למפגש בין אמנים, ולפעמים פשוט נחמד לראות מן הצד כיצד פרוייקטים עתידיים נרקמים בזמן אמת.


רבים משווים בין ורשה לשכנתה ממערב, אך לטעמנו האישי, המבוסס גם על מספר ביקורים בבירה הגרמנית, רב השונה על הדומה, וכל אחת מהערים שועטת לעבר עתיד שונה, מוצלח לא פחות מזו של השנייה. זה המקום גם להזכיר, כי ההיצע - הן הקולינרי והן התרבותי, זול לאין שיעור בוורשה, דבר המוסיף משקל רב לטובתה. לכן, גם אם ההשוואה היא זו אשר משכה את תשומת לבכם אל ורשה, נציע לכם להתעמק בהיצע הקיים בבירה הפולנית, כדי להבין שוורשה עומדת איתן על ייחודיותה, והנועזים ביניכם עשויים עוד בעתיד להשוות את שכנתה הגרמנית אליה, ולא להיפך.



כתובות המקומות המוצעים בפוסט:

מוזיאון הקריקטורות Kozia 11, 00-070 Warszawa

מוזיאון הכרזות/פוסטרים - Stanisława Kostki Potockiego 10/16, 02-958 Warszawa

מוזיאון הוודקה - Plac Konesera 1, 03-736 Warszawa

מתחם הלייפסטייל "אלקטרובניה פובישלה" - Dobra 42, 00-312 Warszawa


מסעדת אליקסיר: Wierzbowa 9/11, 00-094 Warszawa

מסעדת בניאלוקה: Szkolna 2/4, 00-052 Warszawa מסעדת הו מאיי פו: Wilcza 32, 00-544 Warszawa פרנצוסקה קפה & בר: Francuska 30, 03-905 Warszawa פטיסרי לוקולוס: Chmielna 32, 00-020 Warszawa

פלאץ וילסונה: plac Thomasa Woodrowa Wilsona 01-559, 01-615 Warszawa פלאץ זבאביצ'לה: plac Zbawiciela, 00-642 Warszawa צ'מה של מתאוש גסלר: Koszykowa 63, 00-667 Warszawa פאבילוני: Nowy Świat 22/28, 00-373 Warszawa

חנות הקונספט אצפאלה: Aleja 3 Maja 14, 00-381 Warszawa אנטיקבריאט ורשאבה: Wiśniowa 63, 02-520 Warszawa באזר מייסקי: Marszałkowska 19, 00-628 Warszawa האלה גבארדי: plac Żelaznej Bramy 1, 00-136 Warszawa גלריה קוראטוריום: Sienna 43A, 00-121 Warszawa

Featured Posts
Recent Posts
Archive
Search By Tags
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page