top of page

המדריך למטייל בוורשה באמצעות המטרו - חלק ב'




בפוסט הקודם אודות המטרו, סיפרנו לכם מעט על ההיסטוריה של הקו הראשון, והרחבנו רבות אודות התועלת הרבה שבשימוש בו. הפעם נרצה להתמקד בקו השני, שהארכה האחרונה שלו נפתחה לפני כשנה. פתיחתו של הקו השני שדרגה משמעותית את יעילות השימוש במערכת התת קרקעית, עבור הוורשאים בכלל, ועבור התיירים בפרט. אומנם אף אחד מן הקווים לא מעניק גישה ישירה ונוחה לשתי הנקודות החשובות ביותר בעיר – תחנת הרכבת המרכזית והעיר העתיקה, אבל ניתן למצוא תחנות משני הקווים בסמיכות לנקודות הללו, ונקודות עניין רבות בסביבותיה של כל תחנה.


מערכת הרכבת התחתית של ורשה. מקור: By Jurij - Own work, CC BY-SA 3.0

הקו השני: לצאת הישר ללב העניינים, משני צידי הנהר.

הדחיפה העיקרית לבנייתו של הקו השני, היה אירוח משחקי האירו בפולין (בכלל, ובוורשה בפרט) בשנת 2012. אך עם כל הרצון הטוב, היה ברור ב-2010 שהתעוררו מאוחר מידיי, והסבירות שהמטרו ישמש את אוהדי הכדורגל נמוך עד כדי לא קיים. לאחר עיכובים שונים, בהם הצפת המקטע שמתחת לנהר, נחנך בסופו של דבר החלק המרכזי של הקו בשנת 2015 והביא לבשורה של ממש עבור תושבי העיר – הקבועים והמזדמנים. הגשרים שמחברים את שני צידי העיר תמיד היוו צוואר בקבוק ומקור לתסכולים בלתי נגמרים. אך כעת, בזכות המטרו, חל שיפור משמעותי באיכות ההגעה מצידה המזרחי של העיר אל מרכזה. מאז נפתח הקטע המרכזי, נפתחו שני מקטעים בשכונות מרוחקות יותר של העיר משני צידיו, מה ששיפר עוד יותר את תועלתה של הרכבת התחתית.


הכניסה המעוצבת של תחנת קשנצ'ה יאנושה

נתחיל, אם כך, בצידה המערבי של העיר, שם נמצאת התחנה המערבית ביותר במערך – תחנת קשנצ'ה יאנושה (Księcia Janusza). עד לפתיחת ההרחבות הנוספות, זוהי למעשה תחנת הקצה המערבית של הקו, ואת שמה אתם צריכים לחפש כשאתם תוהים לאיזה כיוון נסיעה מועדות פניכם. חובבי הקניות ודאי ישמחו לדעת כי במרחק הליכה קצרה (5-10 דקות, תלוי כמה מהר אתם הולכים), תמצאו את מרכז הקניות של שכונת וולה – וולה פארק (Wola park). הקניון דומה בהיצע החנויות שלו לקניונים אחרים בעיר, בתוספת קטנה וחביבה – ניתן למצוא כאן גם חנות של איקאה (לחובבי הז'אנר, כמובן). 10 דקות הליכה בכיוון צפון יובילו אתכם אל שוק הפשפשים המפורסם של ורשה – שוק קולו (Bazar na Kole). חובבי הפארקים יוכלו ללכת מתחנה זו לאחד מהפארקים הנעימים של הרובע – פארק מוצ'ידלו (Park Moczydło). אחרון חביב הוא פארק המים הפתוח מוצ'ידלו וואטר פארק, שנמצא מדרום לפארק שהזכרנו קודם.


תחנת רונדו דאשינסקייגו, לייד Warsaw Spire

התחנה הבאה שתוכל לשמש אתכם הינה רונדו דאשינסקייגו (Rondo Daszynskiego) שנמצאת בקצהו המערבי של הרובע העסקי של העיר. כאן נפתחו לאחרונה מספר בתי מלון, ובסמיכות תמצאו את כיכר אירופה למרגלות Warsaw Spire. חלקכם ודאי כבר הספיקו להצטלם במקום עם הכיתוב המלבב שנמצא למרגלות גורד השחקים המהמם, "אני אוהב את ורשה". חובבי ההיסטוריה, וודאי אלו החפצים ללמוד יותר אודות עברה של העיר, ימצאו עניין במוזיאון מרד (לא גטו!) ורשה שנמצא מרחק צעידה קצר מהתחנה. המוזיאון נפתח בשנת 2004, ומספק תמונה רחבה לאירועים שהכתיבו את גורלה של העיר בסוף מלחמת העולם השנייה, מחורבנה ועד תקומתה המחודשת כעוף החול.


מוזיאון מרד ורשה

תחנת רונדו או אן זד (Rondo ONZ), שפרוש שמה הוא כיכר האומות המאוחדות, תשמש את אלו החפצים לתור אחר עברה היהודי של העיר, ויבחרו להסתייע בתחבורה הציבורית לצורך העניין. במרחק לא רב מהתחנה תמצאו כמה וכמה מוקדי עניין, בהם: קטע מחומת הגטו שנותר (בחצר של בית ספר ציבורי ברחוב זלוטה), המקום ששימש בעבר כבית חולים לילדים (וכך גם היה בתקופת קיומו של הגטו) ובו צפוי להיפתח בעוד כשנתיים מוזיאון גטו ורשה (בחסות ממשלת פולין), רחוב ואליצוב על בנייניו ששרדו, ועוד. לחפצים במסעדה כשרה, או שפשוט בא להם לאכול חומוס כמו שאנחנו מכירים מהארץ, תוכלו להגיע בקלות ויעילות מתחנת המטרו אל מסעדת בכייף של מיימון ובטי, שתמיד מקבלים את אורחי המקום בחיוך רחב. חובבי השווקים יוכלו ללכת (או לתפוס חשמלית לשתי תחנות) לשוק האלה מירובסקה האותנטי והחביב.


קטע חומת הגטו ששרד, מהאתרים הנגישים מתחנת רונדו ONZ

שביינטוקשיסקה (Świętokrzyska) היא התחנה בה תוכלו להחליף רכבת לקו הראשון M1, ולבקר במקומות אודותם סיפרנו לכם בחלק הראשון של הפוסט.


בית הכנסת ע"ש זלמן ורבקה נוז'יק, נגיש מתחנת שביינטוקשיסקה

תחנת נובי שביאט אוניברסיטט (Nowy Świat – Unywersytet) תביא אתכם לליבה התיירותי של ורשה – מפגש הרחובות נובי שביאט על שלל מסעדותיו וחנויות היוקרה שבו, ומדרחוב "פאתי קרקוב" (או בשמו הפולני – קרקובסקייה פשדמיישצ'ה). מתחנה זו תוכלו להגיע אל העיר העתיקה ולהתרשם מכל האתרים המרשימים ששוחזרו לעילא בסביבותיה – כנסיית הכרמליטים, כנסיית הלב הקדוש, אוניברסיטת ורשה, מלונות בריסטול ואאורופייסקי, ארמון הנשיא וארמון פוטוצקי מולו, וכמובן כיכר הטירה המלכותית ושאר חלקי העיר העתיקה.


העיר העתיקה של ורשה

לטעמי אחת התחנות השימושיות ביותר בקו השני היא תחנת מרכז קופרניקוס למדעים. קודם כל, מאחר ומתחנה זו ניתן להגיע בקלות ויעילות אל מוזיאון המדע החביב שיכול להעסיק שעות את הילדים כמו גם את המבוגרים. כמה צעדים מהתחנה תמצאו מקום שהפך לחביב מאוד על התיירים הישראלים – הגג של ספריית האוניברסיטה, עליו פורח בעוז רב גן ירוק ועמוס פרחים. המקום מהווה גם נקודת תצפית מקסימה על נהר הויסלה ומרכז קופרניקוס למדעים.


מרכז קופרניקוס למדעים

שני אלו חשובים ומומלצים לביקור, אך הסיבה הטובה ביותר להשתמש בתחנה הזו היא דווקא הטיילת שעל הויסלה, שלמעשה תחנת מטרו זו חוצה אותה לשני חלקים – החלק הצפוני רגוע ונעים יותר, וכולל פינות ישיבה על חול או דשא. חלק זה מוביל עד "לעיר החדשה", החלק הצפוני של העיר העתיקה של ורשה. חלקה הדרומי של הטיילת יציע לכם סוג בילוי שונה למדיי. לאורך כשני קילומטרים לכיוון דרום תמצאו מדרגות בטון ו(כתלות בשעה במהלך היום) עשרות אם לא מאות אנשים המבלים, רוקדים ושותים להנאתם על גדות הנהר. כמובן שבנקודות מסויימות תמצאו את הברים שיספקו גם לכם את המשקה הצונן החביב עליכם. זהו בהחלט אחד המקומות הטובים ביותר לבלות בו בערבי סוף השבוע בתקופת הקיץ.


הטיילת על נהר הויסלה, בסמוך לתחנת צנטרום נאוקי קופרניק

מסיבת אוזניות ואווירה טובה על מדרגות הוויסלה

מכאן ואילך, הקו חוצה את הנהר ומוביל אתכם לצידה השני של העיר. התחנה הראשונה בצד זה היא תחנת סטאדיון נארודובי (Stadion Narodowy), ממנו תוכלו להגיע בקלות אל... ניחשתם נכון – האיצטדיון הלאומי. מעבר למשחקי כדורגל ומופעי מוזיקה רבי משתתפים שנערכים במקום, האיצטדיון על 7 קומותיו מציע גם היכלי תערוכות, קומת סקטבורדים, ועוד ועוד.


האיצטדיון הלאומי של ורשה

התחנה הבאה תוביל אתכם לליבה של שכונת פרגה – תחנת דבוז'ץ וילנסקי (Dworzec Wileński). מכאן תוכלו לצאת לסיור רגלי בפרגה הישנה ולהתרשם מעברה היהודי של שכונת שמולוביזנה. מכאן תוכלו גם להגיע לאיזור השיקי "קונסר", מתחם המשלב תרבות ופנאי בצורה נעימה לעין ולבטן. כאן תמצאו את מוזיאון הוודקה של ורשה, בהחלט מוזיאון מומלץ לביקור. מתחנה זו תוכלו גם להגיע אל גן החיות של העיר (הגן שהתפרסם בזכות הסרט "אשת שומר גן החיות"), ואל הקתדרלות של רובע פרגה – זו הפראבוסלבית עם הבצלים האופייניים, וזו הקתולית עם המגדלים המחודדים (לצידה ניתן למצוא את אחד מהברים החלביים הטובים ביותר בעיר – רוסאלקה באר מלצ'ני). אחרון חביב הוא הקניון הקומפקטי והחביב שנמצא בתחנת הרכבת אשר תחנת המטרו נושאת את שמה.


תחנת דבוז'ץ וילנסקי

רחוב זומבקובסקה, ליבה של פרגה הישנה

מתחנת שבדצקה (Swedzka), האחרונה שנעסוק בה, ניתן להגיע לאתר חשוב עבור ישראלים ויהודים, אך בשל מרחקו ממרכז העיר, זכה עד כה להתעלמות כללית מהתייר הממוצע. במרחק של כ-10 דקות הליכה מהתחנה, תמצאו את בית הקברות ברודנו – בית הקברות הראשון של הקהילה היהודית בעיר, אך בניגוד למקבילו המרשים ברחוב אוקופובה, בית הקברות הזה חולל כמעט לחלוטין על ידי הגרמנים בזמן המלחמה. כיום ניתן למצוא גלעד מרשים בים המצבות הפזורות ברחבי בית הקברות, ובכניסה אליו נמצא ביתן מוזיאלי המסביר אודות המקום ומנהגי הקבורה שהיו נהוגים בקרב אוכלוסייתה היהודית של ורשה.


הכניסה לבית הקברות היהודי "ברודנו"

אנחנו מקווים שהפוסט יסייע לכם להשתמש במערכת היעילה והידידותית מאוד למשתמש, ותמצאו תועלת בהתניידות באמצעות אמצעי תחבורה מהיר וזריז זה. בפוסט הבא נפרט אודות אופן השימוש באמצעי התחבורה היעיל הזה, כמו גם נספר לכם מעט מה צופן העתיד למערכת ולתושבי ורשה ותייריה.



אנחנו מאוד אוהבים את ורשה

Featured Posts
Recent Posts
Archive
Search By Tags
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page